Apopro

Ondt i lænden

Ondt i lænden eller lændesmerter er smerter der er lokaliseret til den nederste del af ryggen og det er en meget hyppig årsag til at folk søger læge. Man kan tale om kortvarende- og længerevarende lændesmerter.

De kortvarende lændesmerter er smerter der varer under 6 uger. De længerevarende lændesmerter er dem der varer mere end 12 uger. De fleste mennesker vil i løbet af livet opleve at have ondt i lænden.

Symptomer

Udover smerter der er lokaliseret til den nederste del af ryggen eller i lænden, kan nogle kan også opleve at smerten stråler ud i ballen og at smerterne gør at man kan opleve at blive immobil.

Hvad kan smerter i lænden skyldes?

Der kan være mange årsager til at man har ondt i lænden. 

Lændehold kan være er en årsag. Lændehold kan også kaldes hekseskud eller lumbago, og det kan opstå pludseligt for eksempel af et vrid i ryggen, af at hoste eller af et forkert løft. Desuden kan man få ondt i ryggen af en dårlig sovestilling, eller af at sove i en seng, der enten er for blød eller for hård. Men man kan også opleve at smerterne opstår, uden at der er en egentlig forklaring. 

Diskusprolaps kan også sidde i lænden og give smerter, en diskusprolaps vil typisk medføre andre gener også som for eksempel forstyrrelser i nervebanerne, så man kan opleve føleforstyrrelser i benene. Diskusprolaps er dog ikke en hyppig årsag til lændesmerter.

Forstoppelse kan give smerter i den nederste del af ryggen. Hvis man lider af forstoppelse og samtidig oplever at have smerter i ryggen, så kan det være en rigtig god ide at få behandlet forstoppelsen inden du begynder at behandle smerterne i ryggen. Du kan finde gode råd til hvordan du behandler forstoppelse her: (link: https://apopro.dk/categories/forstoppelse)

Menstruationssmerter kan, udover at sidde i underlivet, også give smerter i maven og i nogle tilfælde også sidde som smerter i lænden. Menstruationssmerter kommer, fordi musklerne i og omkring livmoderen trækker sig sammen, for at udskille slimhinden fra livmoderen. Disse muskelsmerter kan også stråle om i lænden og den nederste del af ryggen. Hvis smerterne er milde til moderate og kun kommer i forbindelse med menstruationen behøver man ikke at gøre noget, man kan evt. forsøge med lidt paracetamol, til at tage smerterne med. Hvis smerterne er meget kraftige, længerevarende eller også opstår, når man ikke har menstruation, så bør man kontakte lægen.

Overvægt kan i nogle tilfælde også være medvirkende til at man oplever smerter i lænden. Det kan både hænge sammen med selve belastningen på lænden, på grund af vægten, men det kan også skyldes at mave-muskulaturen er svag.

Blærebetændelse kan også udløse smerter i lænden, især hvis den udvikler sig til nyre-bækken-betændelse. Hvis man har mistanke om at man har blærebetændelse, bør man altid kontakte lægen.

Graviditet og ondt i lænden hænger ofte sammen med den øgede belastning, som kroppen udsættes for, i takt med at barnet og dermed også maven vokser. Men smerterne kan også komme fordi kroppen gør sig klar til fødslen, og led og muskler giver sig.

I sjældne tilfælde skyldes smerterne noget mere alvorligt som for eksempel knogleskørhed, skæv ryg eller infektion i ryggen. Og endnu sjældnere skyldes det for eksempel andre sygdomme som cancer.

Hvad kan man gøre mod ondt i lænden?

De fleste bliver raske igen i løbet af 1-2 uger, også uden behandling. Det er en god ide at bevæge sig, da det typisk gør at man bliver hurtigere rask. Man bør derfor også begrænse den tid man bruger i sengen eller liggende på sofaen. Desuden kan gående og stående arbejde, uden tunge løft og gentagende ensidige bevægelser, også være med til at gøre en hurtigere rask. 

Nogle gange kan det være en fordel at bruge lidt smertestillende som for eksempel paracetamol eller ibuprofen. Man kan også prøve en smertestillende creme til at smøre direkte på området hvor smerterne sidder. Der er også nogle der har gavn af at bruge enten varme eller kulde på det smertende område. Det er individuelt, hvad man føler fungerer for en. Men en tommelfingerregel siger at hvis det er en akut opstået smerte, så er kulde førstevalget, hvorimod man anbefaler varme til mere kroniske smerter.

Øvelser til at træne lænden kan også fremme helbredelsen. Man kan for eksempel søge hjælp hos en kiropraktor eller en fysioterapeut. Her kan man både få rent fysisk hjælp i form af bl.a. manipulation af knoglerne eller massage af muskulaturen, men man kan også få hjælp til at lave et træningsprogram, der er målrettet det behov man har.

Derudover skal man selvfølgelig overveje om den seng, man sover i, skal skiftes ud, hvis man har en idé om at det er den der er årsagen til smerterne.

Hvordan kan du forebygge at det sker igen?

Hvis du ønsker at forebygge at du får lændehold, er det et rigtig god ide at holde dig i god form. Du bør især træne mave- og rygmuskler. Hvis du er overvægtig, kan det være en god ide at tabe dig. Og derudover er det en god idé at øve sig i gode løfteteknikker, så man ikke bruger ryggen til tunge løft. 

Hvornår skal du søge læge?

Du skal søge læge:

Læs også om: Gode råd til rygsmerter

Har du brug for hjælp?