Apopro

Guide til kosttilskud

Hvad er kosttilskud og hvorfor har nogle brug for det?

Kosttilskud er, som navnet antyder, tiltænkt som et tilskud til kosten. Det betyder, at kosttilskud ikke kan helbrede eller forebygge sygdomme. Og så bør kosttilskud aldrig erstatte en varieret kost. Kosttilskud kan bruges, hvis man er i tvivl om eller ikke er sikker på, at man får dækket sit behov for vitaminer, mineraler og næringsstoffer gennem sin kost. Man kan altså indtage kosttilskud for at sikre, at man ikke kommer i underskud. Men man kan også anvende kosttilskud i situationer, hvor man måske er i underskud, her kan man bruge dem til at få fyldt depoterne op igen.

 

Hvilke typer kosttilskud findes der?

Immunforsvaret

Mangler du noget godt for dit immunforsvar? Så har vi kosttilskud med eks. Vitamin C, Vitamin D, vitamin B6, jern eller selen, som alle bidrager til et normalt immunforsvar.

Fiskeolie

EPA og DHA bidrager til at hjertet fungerer normalt, desuden bidrager DHA til et normalt syn og en normal hjernefunktion. Vi har et stort udvalg af fiskeolie med EPA og DHA.    

Hud, hår og negle 

Der findes en række næringsstoffer, der er gode for din hud, dit hår og dine negle. Eksempelvis bidrager vitamin A, vitamin B2, biotin og zink til en normal hud. Biotin, selen og zink bidrager til et normalt hår. Og selen samt zink bidrager til normale negle. Heldigvis har vi et stort udvalg af kosttilskud med de næringsstoffer

Jerntilskud

Jern bidrager bl.a. til normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin samt normal ilt-transport i kroppen. Derudover bidrager jern bl.a. til normal kognitiv funktion og immunsystemets normale funktion.

Kalktilskud

Kalk er nødvendig for vedligeholde af normale knogler og tænder, men det er ikke alle, der får den rette mængde gennem kosten. Derfor kan nogen have brug for et tilskud af kalk. Kalk bidrager desuden til normal blodstørkning og normalt fungerende fordøjelsesenzymer. 

Magnesium

Magnesium er vigtigt for flere af kroppens funktioner. Eksempelvis bidrager magnesium til at mindske træthed og udmattelse samt en normal muskelfunktion. Spiser du en sund og varieret kost, er du sikkert dækket, men hvis du har brug for et tilskud, har vi samlet et udvalg her.

Multivitaminer

Multivitaminer kan bidrage til at dække dit daglige behov for vitaminer og mineraler. De findes til forskellige aldersgrupper.

Mælkesyrebakterier

Vi har en række kosttilskud med mælkesyrebakterier.

Zink

Zink har betydning for mange af kroppens funktioner. Udover at bidrage til normal hud, hår og negle, og immunforsvarets normale funktion, bidrager zink bl.a. også til en normal kognitiv funktion. 

A-vitamin

A-vitamin kan bl.a. bidrage til at vedligeholde normalt syn, hud og slimhinder. Derudover spiller A-vitamin en rolle i celledelingsprocessen.

B-vitaminer

B-vitaminer har mange funktioner i kroppen. Eksempelvis bidrager Vitamin B1 (thiamin), B5 (pantothesyre) og B3 (niacin) til et normalt energistofskifte. Vitamin B2 (riboflavin) og B7 (biotin) bidrager til en normal hud, og biotin bidrager til et normalt hår.

C-vitamin

C-vitamin bidrager bl.a. til et normalt fungerende immunsystem og energistofskifte. Derudover bidrager C-vitamin til mindsket træthed og udmattelse, normalt fungerende nervesystem og normal dannelse af kollagen.

D-vitamin

Hvis man af forskellige årsager ikke får tilstrækkeligt med dagslys, f.eks. om vinteren, kan et tilskud af D-vitamin blive nødvendigt. Fødevarestyrelsen anbefaler nu, at alle voksne og børn fra 4 år tager et tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret. Desuden anbefaler Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen, at forældre giver D-vitamin til deres små børn hele året, indtil barnet fylder 4 år.

D-vitamin bidrager bl.a. til vedligeholdelse af normale knogler og tænder, normalt fungerende immunsystem og normal celledeling. 

E-vitamin

E-vitamin bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativ stress.

K-vitamin

K-vitamin bidrager til at vedligeholde normale knogler og til normal blodkoagulation, som betyder blodets evne til at størkne. 

 

Hos ApoPro kan vi hjælpe dig med dine spørgsmål om kosttilskud. Herunder svarer vi på nogle af de hyppigste:

Hvad betyder vand- og fedtopløselige vitaminer?

Der findes to overordnede typer af vitaminer: vandopløselige og fedtopløselige.

Vandopløselige vitaminer

Vandopløselige vitaminer, er den type vitaminer, som kroppen nemmest optager. Kroppen skiller sig selv af med de overskydende vitaminer via urinen, hvilket betyder, at vandopløselige vitaminer ikke lagres i kroppen. Ud af de forskellige vitaminer, som kroppen har brug for er B- og C-vitaminer vandopløselige. 

Fedtopløselige vitaminer

I modsætning til de vandopløselige vitaminer, lagres fedtopløselige vitaminer i kroppen. For at kunne bruge vitaminerne efter behov, lagres vitaminerne i kroppens fedtdepoter. Vitaminerne optages i kroppen vha. mavens fordøjelsesvæsker, som er nødvendige for at absorbere fedt. Fedtopløselige vitaminer optages derved lettest i forbindelse med et måltid.  De fedtopløselige vitaminer, som kroppen har behov for er A-, D- og E-vitaminer. 

Hvad er RI?

På etiketten af kosttilskud kan du se, hvor mange procent af RI der er af de enkelte vitaminer og mineraler. RI angiver, hvor stor en procentdel af næringsstoffer du får ved at tage kosttilskuddet. Det er sat i forhold til, hvad en gennemsnitsperson spiser og drikker på en dag. RI er ikke et mål for en vis mængde af vitaminer eller mineraler, du skal indtage per dag via kosttilskud, da du også får dækket en del af dit behov fra kosten.

Hvorfor findes der så mange forskellige kosttilskud?

I de senere år er der dukket flere og flere kosttilskud op på markedet. Et bud er på denne udvikling er selvfølgelig, at der er kommet en større og større efterspørgsel efter kosttilskud. Et andet bud kan være at indholdet i nogle kosttilskud minder om indholdet i naturlægemidler. Forud for markedsføring stilles der ikke de samme krav til kosttilskud og naturlægemidler. Kosttilskud er et tilskud til kosten og hører til under fødevarelovgivningen. Modsat naturlægemidler skal kosttilskud ikke godkendes forud for markedsføringen men alene registreres. Det betyder, at processen ikke er lige så langsommelig, som den kan være ved godkendelse af naturlægemidler. Virksomhederne kan altså få produktet hurtigere på markedet, og det kan være det, der gør det mere attraktivt at registrere produkterne som kosttilskud fremfor at søge om godkendelse som naturlægemiddel

Skal jeg bruge kosttilskud?

Det er et rigtig godt spørgsmål og svaret er, at det er individuelt. Der er nogle råd fra sundhedsstyrelsen, man kan følge - bl.a. vedrørende indtag af D-vitamin hos både børn og voksne samt indtag af kalk hos ældre og folsyre til gravide. Men derudover er man nødt til at kigge på, om den kost man indtager er varieret. Hvis du er i tvivl, bør du snakke med din læge. 

Jeg har brug for noget til at styrke mit immunforsvar, kan jeg tage et kosttilskud?

Som udgangspunkt kan man sagtens forsøge sig med et kosttilskud til immunforsvaret, man skal bare være klar over, at der ikke er dokumentation for, at det styrker dit immunforsvar. Kosttilskud kan være mærket med det, der hedder sundhedsanprisninger. Det er små tekster, der fungerer som en guide til, hvordan bestemte vitaminer eller mineraler kan bidrage. Sundhedsanprisninger er godkendt af fødevaremyndighederne på baggrund af videnskabelig dokumentation.

Der er nogle vitaminer og mineraler, som kan bidrage til et normalt fungerende immunforsvar, det drejer sig bl.a. om C-vitamin, D-vitamin, jern og zink. Derfor kan man godt forsøge sig med et kosttilskud, der eksempelvis indeholder et eller flere af disse næringsstoffer. Men der er dog ingen dokumentation for at et indtag af store mængder af et enkeltstående vitamin eller mineral styrker dit immunforsvaret, men det kan bidrage til et normalt fungerende immunforsvar.

Jeg har hørt at mælkesyrebakterier er godt for immunforsvaret, hvilke skal jeg vælge? 

Generelt set har der de sidste år været stort fokus på mælkesyrebakterier, og der findes efterhånden også rigtig mange produkter på markedet. Der er også forskning, der tyder på, at mælkesyrebakterier kan gøre en positiv forskel på mange områder.De fleste produkter der indeholder mælkesyrebakterier er kosttilskud og fødevaremyndighederne har foreløbig ikke fundet videnskabelig dokumentation på mælkesyrebakteriernes positive virkning. Der er derfor ingen godkendte sundhedsanprisninger på mælkesyrebakterier. Så hvis du køber et kosttilskud med mælkesyrebakterier til immunforsvaret, er der formentligt tilsat noget andet også - fx C-vitamin. Grunden til dette kan være, at når der eksempelvis er tilsat C-vitamin til produktet, må der stå, at det bidrager til et normalt fungerende immunforsvar.

Ovenstående betyder dog ikke, at man ikke kan føle gavn af at indtage produkter med mælkesyrebakterier. Så derfor kan du sagtens vælge at prøve fx Duolac Normal + Immunforsvar.

Jeg har har været syg, nu er jeg rask, men jeg føler mig stadig meget træt, kan jeg tage et kosttilskud der kan give mere energi?

Det er helt normalt, at man kan føle sig træt og energiforladt efter en omgang med sygdom. Og du kan godt forsøge at tage et kosttilskud med fx Rosenrod, rosenrod har anprisningen ‘’øger den fysiske ydeevne’’. Solaray Rosenrod er et produkt, der indeholder rosenrod.

Har du flere spørgsmål?

Det kan være svært at vide, om du skal starte med at tage nogle kosttilskud, samt hvilke kosttilskud du vil tage. Du er velkommen til at kontakte os i vores chat eller via telefonen, hvor vores farmaceuter og farmakonomer sidder klar til at rådgive dig. 

Har du brug for hjælp?