Apopro

Hvad er vitaminer og hvilken betydning har de for din krop?

Vitaminer er vigtige for alle uanset alder, køn og aktivitetsniveau. Se dem som et tilskud til kosten og husk dem. Hver dag.

Her hos Apopro er vi leveringsdygtige i stort set alle vitaminer
Se det store udvalg af vitaminer

Du ved det sikkert godt og har hørt det en del gange. Husk nu dine vitaminer. Som barn tog vi en lyserød tablet, der smagte af jordbær, og så var man nogenlunde dækket ind. Som voksen er det lidt mere komplekst, en jungle uden lige, som man skal lære at navigere i. Helt grundlæggende er vitaminer essentielle for kroppen, hvis den skal fungere optimalt. Lige præcis derfor er det også meget vigtigt, at du husker at tage dem, hvis du ikke er dækket igennem kosten. Se derfor dine daglige vitaminer som et kosttilskud, som du skal tage i kombination med en sund og varieret kost. Husk, at det er helt individuelt, hvad man har brug for, når ens behov skal dækkes. Hvad du har brug for, er ikke nødvendigvis det, din bedre halvdel har brug for. Netop derfor er det vigtigt at lytte til din krop, når den fortæller dig, at der er noget den mangler og at forstå sig på de forskellige symptomer på vitaminmangel, på den måde kan du sikre dig, at du supplerer din kost med de helt rigtige vitaminer.

Symptomer på vitaminmangel – Dette prøver din krop at fortælle dig!

Kroppen er en snu størrelse. Mangler den noget, skal den nok sige til, men det kræver, at du lytter til den. I starten får du måske kun små signaler, men hvis du ikke reagerer på dem, bliver de større og kan i værste fald udvikle sig til at blive rigtig alvorlige. Så lyt efter din krop, den gør dig en tjeneste. Vitaminmangel kan opstå af mange forskellige årsager. Måske har du i en længere periode spist for ensformigt, måske har du haft et længerevarende sygdomsforløb, eller har ændret dine spisevaner drastisk af særlige årsager. Uanset hvad gælder det om at rette op på dette, så snart du finder ud af, at der er noget galt. Symptomerne er meget forskellige – det afhænger af hvilke vitaminer, du mangler. Et godt råd må derfor være at opsøge en læge, hvis du opdager, at du får signaler fra din krop, som du ikke kan tyde. Lægen kan hjælpe dig på rette vej, så du kan få de rette vitaminer og dermed rette op på din vitaminmangel.

Følgende symptomer er typiske tegn på vitaminmangel:

  • Dårligt immunforsvar: Hvis du har tilbagevendende forkølelse eller generelt er let modtagelig overfor sygdomme, kan dette være pga. C-vitaminmangel.
  • Sår som ikke vil hele: Hvis du ofte oplever, at dine sår og blå mærker har svært ved at hele, så kan dette være et tegn på C-vitaminmangel.
  • Træthed: Træthed kan skyldes mange forskellige ting, men hvis du ofte er træt, så er der en god chance for, at dette skyldes mangel på D-vitamin.
  • Depression: Mangel på D-vitamin kan medføre dårligt humør og i værste tilfælde en depression.
  • Knogle og rygsmerter: Mangel på D-vitamin kan have en stor effekt på mængden af calcium, som bliver optaget i kroppen. Denne mangel kan give dig rygsmerter i den nederste halvdel af ryggen.
  • Natteblindhed: Natteblindhed kan både være arveligt men også et tegn på A-vitaminmangel.
  • Dårlig modstandskraft ved infektioner: M angel på A-vitamin kan medføre, at infektioner varer længere end normalt.
  • Tør hud og hår: Hvis du oplever, at din hud og hår nemt tørre ud, så kan det være pga. A-vitaminmangel. Dog kan tør hud også være medført af C-vitaminmangel eller Omega-3 fedtsyre mangel.
  • Synsforstyrrelse: Hvis du oplever synsforstyrrelse i hverdagen, kan dette være grundet E-vitaminmangel.
  • Stor tendens til blødning eller blå mærker: Hvis du ofte bløder eller får mange blå mærker, så kan dette være tegn på K-vitaminmangel.
  • Nedsat smagssans: Hvis du over en længere periode har haft nedsat smagssans, så kan dette være tegn på B12-vitaminmangel.
  • Bleghed: Folk, som lider af B12-vitaminmangel, kan ofte have bleg hud, pga. d en nedsatte produktion af røde blodlegemer.

Du kan se vores store udvalg af vitaminer her.

Spis dig til de rette vitaminer. Det er ikke så svært, som det måske umiddelbart lyder

  • A-vitamin
    Du får blandt andet dit A-vitamin fra lever, fisk og æg. Derudover er mejeriprodukter og i særdeleshed orange og mørkegrønne frugter og grøntsager en glimrende kilde. Du kan derfor med fordel spise løs af gulerødder og grønkål, hvis du mangler A-vitamin.
  • B-vitamin
    B-vitamin findes i seks forskellige former, og kroppen har brug for dem alle. Du finder dem blandt andet i grove fødevarer dvs. alt med fuldkorn, brune ris, havregryn og lignende. Derudover er grønne grøntsager som bønner og tang også en udmærket kilde, ligesom kød og fisk er det.
  • D-vitamin
    Lige præcis D-vitamin er noget, de fleste mennesker i Danmark har brug for et tilskud af. Simpelthen fordi man primært får det fra solen, og den kan vi ikke regne med året rundt. Derudover findes D-vitamin også i fede fisk såsom laks, makrel og sild.

Dine vitaminer skal ikke bare skylles ned med en kop kaffe – se her hvordan du spiser dem på den mest optimale måde

Hvis du har fundet ud af, at du er i vitaminmangel, og derfor skal til at tage dem som kosttilskud, så er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du skal indtage dem. Ligesom med mange andre ting, er der nemlig også her retningslinjer, som er gode at følge.
Vitaminer kan opdeles i to grupper. De vandopløselige og de fedtopløselige.
De fedtopløselige vitaminer består af A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin og K-vitamin. Hvis dine fedtopløselige vitaminpiller skal optages bedst muligt, skal du helst spise dem med et måltid, der inkluderer noget af det gode fedt. De fedtholdige madvarer kan være et par skiver laks, lidt god olie eller fed ost. 
De vandopløselige vitaminer er B-vitamin og C-vitamin. Disse vitaminer kan du tage når som helst på dagen, men gerne i forbindelse med et måltid, da det gør, at de bliver i kroppen i længere tid.
Følger du disse råd, vil du få mest ud af dine vitaminer.

Vitaminer og mineraler

Vitaminer og mineraler er næringsstoffer som kroppen har brug for, for at fungere normalt. De fleste får hvad de har brug for ved at spise sundt og varieret.  I vinterhalvåret kan man have brug for ekstra d-vitamin, da man på vores breddegrader ikke får så meget sol og derved d-vitamin om vinteren. Under graviditet har man også behov for, at få et højere indtag af specifikke vitaminer. 

Vitaminer deles op i vandopløselige vitaminer og fedtopløselige. De vandopløselige er B-vitaminer og C-vitamin. De har kun brug for vand for at blive opløst, så de kan optages i kroppen.

De fedtopløselige er A, D, E og K vitamin, som har brug for fedt for at blive opløst så de kan optages i kroppen. Derfor anbefales det, at du tager din multivitamin sammen med et måltid.

I hvilke fødevarer kan du finde de forskellige vitaminer?

C-vitamin finder man især i bær og citrusfrugter, men også peberfrugt og kartofler

A- og E-vitamin, niacin og folsyre kan du få fra vegetabilske olier, nødder, frø og kerner.

B-vitaminer kan du finde i fuldkornsprodukter, mejeriprodukter, kød og fjerkræ.

D-vitamin kan du finde i mejeriprodukter og fede fisk.

Fra æg får du D- og E-vitamin.

K-vitamin fås i mørkegrønne grøntsager og lever

Lad Apopro hjælpe dig med vitaminerne og mineraler – vores udvalg er stort og priserne små

Det er vigtigt at vitaminer ikke skal være et alternativ til sund mad. De skal ses som et tilskud, hvis du af en eller anden grund ikke får dem gennem kosten.
Her hos Apopro er vi leveringsdygtige i stort set alle vitaminer – også dem til børn og gravide.
Flere af vores vitaminer fås også som spray, som du med fordel kan afprøve, hvis du ikke bryder dig om at sluge almindelige tabletter eller kapsler .
Hvis du er blivet klogere på dit vitaminbehov, så findes der et stort udvalg af vitaminer her på Apopro.

For nogle kan det virke som en voldsom omgang, hvis man skal til at tage flere tabletter dagligt. Blot husk på, at du gør noget godt for dig selv ved at tage disse kosttilskud, og at din krop vil takke dig for det.

Har du brug for hjælp?