Apopro

Ondt i hoften - Hvad kan man gøre ved det.   

Gode råd fra apoteket

Vi har et udvalg af produkter mod smerter og lokale smerter.

Find smertestillende håndkøbsmedicin

Find smertestillende gel

Ondt i hoften? Læs mere om hvad der kendetegner ondt i hoften, hvad årsagerne er og hvad du kan gøre, for at forebygge smerterne.

Symptomer

Ondt i hoften kan opstå af mange forskellige grunde, problemet behøver heller ikke at være i selve hoften, men måske i lænd eller knæ, man vil bare kunne mærke smerterne i hoften. Man kan også opleve, at der sammen med smerterne opstår en nedsættelse af bevægeligheden i leddet. Der kan være smerter i hoften ved aktivitet, når man sidder/ligger eller begge dele. Smerter i hoften kan også stråle ud til lysken, alt efter hvor i hoften problemet er opstået. Ondt i hoften kan bl.a. skyldes skader på brusken i leddet, overbelastning af muskler, sener, senetilhæftninger og betændelse i f.eks. slimsæk omkring hofteleddet eller muskel- og knogleskader.

Ved slidgigt i hoften vil man få smerter, når man går efter at have siddet stille. Når man har gået nogle minutter bliver smerterne mindre, for så at komme igen, efter at have gået længere tid. Smerterne sidder ofte foran i lysken og på låret, hvor de stråler ned mod knæet. Der vil blive mindre bevægelighed i hoften, især i forhold til at rotere benet indad og udad. Nogle gange vil man opleve, at det ene ben bliver forkortet, da bruskskiven forsvinder. Jo mere man belaster benene, jo flere smerter vil man få. Når sygdommen bliver mere fremskreden, kommer der også smerter i hvile og om natten. Man vil også opleve at distancen man kan gå, bliver kortere og kortere. 

Årsager

Hoften forbinder overkrop og ben. I hofteleddet bæres en stor del af kroppens vægt. Hofteleddet er et kugleled, og kan dermed bevæge benet frem, tilbage og ud til siden. I hofteleddet mellem hofteskålen og lårbenet er der brusk, som absorberer stød og sørger for, at bevægelsen foregår let og gnidningsfrit. Hvis denne brusk nedbrydes, kan der opstå slidgigt, som er meget smertefuldt. Der er større risiko for slidgigt i hoften, hvis der er nær familie, der lider af dette. Ligeledes øges risikoen, for slidgigt ved overvægt og inaktivitet.

Hoftesmerter kan også opstå som følge af aktivitet, f.eks. kan løb på hårdt underlag, give smerter i hoften. Hvis man starter på en ny aktivitet, som overbelaster leddet, vil man også kunne opleve at få ondt i hoften. Det er vigtigt her at have det rette udstyr, f.eks. løbesko med god stødabsorbering, så man ikke overbelaster hofteleddet unødvendigt. Der vil også være sportsgrene, hvor der er større risiko for hoftesmerter, dette kunne være fodbold, håndbold ishockey, skiløb og nogle atletikdiscipliner. 

De fleste af vores aktiviteter gør dog ikke brug af den bevægelse, der rent faktisk er i hofteleddet. Primært bevæges benet frem og tilbage, som når vi går og cykler. Vi sidder også meget mere, end vores krop oprindelig er bygget til. Hvilket også kan have betydning, i forhold til at få ondt i f.eks. hoften. Så vores livsstil og arbejde kan være medvirkende til, at man får ondt i hoften.

Børn kan få ondt i hoften, af de samme grunde som voksne, men der kan også være andre tilstande, som giver hoftesmerter. Alt efter barnets alder kan det være svært for barnet at vise, hvor præcist det har ondt. Smerter i hoften, kan for barnet føles mere, som smerter i mave eller knæ. Man skal dog være opmærksom hvis barnet halter og har nedsat bevægelighed i hoften, kan det være en god idé at søge egen læge. 

I forbindelse med graviditet, kan nogle kvinder opleve at få ondt i hoften. Det kan komme fordi, der bliver ekstra vægt at bære rundt på og samtidig får den gravide ofte en anden holdning pga. det ændrede tyngdepunkt i kroppen. I løbet af graviditeten, vil der også være hormoner, der frigives for at løsne sammenføjningerne i bækkenet, så barnet nemmere kan passere igennem under fødslen. Det kan for nogle betyde, at de får smerter i bækkenområdet, hvilket måske også kan mærkes i hofterne. Disse smerter kommer ofte, når man har stået eller gået længe. Når man står ud af en bil, går op af trapper eller når man skifter stilling.  

Hvad kan du gøre nu?

Når man har ondt i hoften og ikke er faldet eller lignende, som kan forklare smerterne. Kan man starte med at aflaste leddet. Nedsætte aktiviteten, som måske udløser hoftesmerterne. Det er fortsat godt at holde kroppen i gang med andre aktiviteter, som man ikke får smerter af, det kunne være at gå, cykle, svømme eller lignende aktiviteter, som gør at hoften bevæges, men uden så stor belastning på. 

Man kan tage smertestillende håndkøbsmedicin, for at se om det gør, at man får mindre ondt i hoften. Se alt smertestillende håndkøbsmedicin her.

Der findes også creme til at smøre direkte på hvor man har ondt, som indeholder midler, der kan bedre hoftesmerter. Se apotekets udvalg her.

Hvordan kan du forebygge, at det sker igen?

  • Overvægt øger risikoen for smerter i hoften.
  • Det er vigtigt at lytte til kroppen og ikke bare fortsætte med en aktivitet der giver smerter i hoften. Så hvis man får ondt i hoften, når man løber, kan man gå ind i mellem eller løbe kortere ture, hvor man undgår smerter. Det kan også være at man for en periode, må gå i stedet for at løbe.
  • Det er vigtigt at holde sig aktiv i hverdagen, ved at gå og/eller cykle.
  • Træning i vand, kan være godt hvis man har ondt i hoften, fordi man vejer mindre i vand.
  • Balancetræning, er godt til at styrke alle de små muskler i kroppen.
  • For at forebygge ondt i hoften, kan man træne særlige øvelser for hoften. Det kan være godt at opsøge en fysioterapeut eller anden træner. Der findes også træningsprogrammer på sundhed.dk her.

Hvornår skal du søge læge?

Efter fald eller anden aktivitet, som udløser hoftesmerter. Hvis man har stærke smerter, som opstår over tid eller pludseligt.

Hvis man har ondt i hoften og det ikke bedres af hvile.

Hvis børn trækker på det ene ben og klager over ondt i hoften, er det vigtigt at få det undersøgt.

 

 

 

 

Har du brug for hjælp?