Apopro

Medicinsamtaler - Få hjælp til din medicin hos Apopro

Hvad er en medicinsamtale?

En medicinsamtale er et gratis tilbud til dig, der får medicin for en kronisk sygdom. Medicinsamtalen består af to samtaler, som i alt tager 20 minutter.

I løbet af samtalerne får du muligheden for at tale med en af vores farmaceuter, hvor du kan stille spørgsmål omkring din medicin – det kan være alt fra dosering til bivirkninger, eller andre ting du undrer dig over eller har problemer med.

Når man får en kronisk sygdom, betyder det oftest at man skal tage medicin hele sit liv. Derfor kan det være afgørende for din medicinefterlevelse, at du får den rette rådgivning og vejledning, så du lærer at leve bedst muligt med din kroniske sygdom.

Hvad er formålet med en medicinsamtale?

- Du kan få gode råd til hvordan du eller dit barn bedst kommer i gang med din nye medicin.

- Du kan få gode råd til den medicin du eller dit barn allerede er i gang med, som kan lette jeres hverdag.

- Du kan få afklaret nogle af de tvivlsspørgsmål, som du eller dit barn kan have.

Medicinsamtalen består af to samtaler

Medicinsamtalen består af en indledende samtale samt en opfølgende samtale. De to samtaler tager sammenlagt 20 minutter. Du bestemmer selv, hvordan du vil fordele tiden .

Hvordan forløber medicinsamtalen?

Før din samtale
Før din medicinsamtale kan det være en god idé, hvis du har gjort dig tanker om, hvad indholdet af samtalen skal være. Så er du sikker på, at du får afdækket alt omkring medicinen, som du har spørgsmål til.

Første samtale
I første samtale får du mulighed for at præsentere, hvad du kunne tænke dig at vide mere omkring overfor farmaceuten. Farmaceuten vil herefter komme med sine input, til lige netop det du efterspørger.

Anden samtale
I anden del af samtalen kan I tale om, hvordan det er gået, siden I sidst talte sammen, og om de råd og værktøjer, som farmaceuten gav dig med på vejen, fungerede. I denne del af samtalen kan du samtidig få flere gode råd og måske nye værktøjer til, hvordan du ellers kan håndtere din medicin.

Anden del af samtalen foregår oftest et par uger efter første samtale, så du kan nå at få afprøvet de eventuelle ændringer, som du og farmaceuten tale om i første samtale.

Du aftaler herefter med farmaceuten, hvornår du eventuelt ønsker, at I skal tale sammen igen.

Hvad taler man om til en medicinsamtale?

Du kan tale med farmaceuten, om lige præcis det du har lyst til i forhold til medicinen. Du kan både tale om medicin, du eller dit barn lige er startet op med, eller medicin du eller dit barn har taget gennem en længere periode.

Herunder kan du se eksempler på eller forslag til emner, som du kan tale med farmaceuten om:

  • Hvordan medicinen virker og bruges.
  • Hvorfor medicinen er vigtig for din behandling.
  • Bivirkninger af medicinen.
  • Bekymringer i forhold til at tage medicinen.
  • Optimering af din behandling.
  • Tilskud til medicinen.

Det kan også være at du sidder med noget helt andet, du vil tale om i forbindelse med medicinen. Tøv ikke med at spørge ind til hvad end du har på hjerte.

Kan du få medicinsamtale til dit barn?

Du kan også være forælder til et barn med kronisk sygdom. Tilbuddet omkring medicinsamtaler gælder også for dit barn, og du kan som forælder derfor få tilbudt eller efterspørge en medicinsamtale på apoteket.

Du kan med fordel inddrage barnet i medicinsamtalen, hvis barnet er i en alder, hvor de kan forstå, hvad det går ud på, så barnet får en følelse af at blive involveret i sin egen behandling.

Hvad er en farmaceut?

En farmaceut har en 5-årig universitetsuddannelse i Farmaci, som er et græsk ord og betyder læren om lægemidler. En farmaceut er en ekspert i lægemidler, både i forhold til virkning og anvendelse, men også med kendskab til hvordan lægemidler fremstilles.

På apoteket bruger man som farmaceut primært sin viden indenfor virkning og anvendelse af lægemidler i forhold til at hjælpe kunder med hvordan det giver bedst mening at indtage sin medicin.

Ikke alle kunder er ens, og med den viden man som farmaceut sidder inde med, kan man bidrage til en bedre medicinefterlevelse hos kunden.

Bliv tryg med din medicin – book en samtale hos os

For at booke en medicinsamtale hos Apopro, skal du:

Sende os en e-mail


Heri skriver du:

  • Hvilken sygdom du har
  • Hvilken medicin du tager
  • Hvilket fokus du ønsker samtalen skal have
  • At du giver samtykke til at vi kan se dit Fælles Medicin Kort (FMK)
  • Ønsket tidspunkt for afholdelse af samtalen

Når vi har modtaget din email, vil vi vende tilbage til dig med henblik på at få aftalt et tidspunkt for afholdelse af samtalen. Samtykket om at kunne se dit Fælles Medicin Kort er et lovgivningsmæssigt krav for at vi må afholde medicinsamtalen og skal derfor gives

Når det er tid til din samtale, vil du blive kontaktet af vores farmaceut, som skal afholde samtalen

Samtalen foregår bedst i diskrete omgivelser. Det er derfor vigtigt, at du vælger et sted for samtalen, hvor du kan tale uforstyrret.

Har du brug for hjælp?